К оглавлению - Триодь постная.
На Полунощнице, на первом Трисвятом, по Отче наш: Тропарь: Общее воскресение: На последнем Трисвятом, по Отче наш: Кондак: Всех радость Христос: Господи помилуй, 12. И отпуст. Молитвы же: Помяни Господи, не глаголем.
на Бог Господь, тропарь, глас 1:
Общее воскресение прежде Твоея страсти уверяя, из мертвых воздвигл еси Лазаря Христе Боже. Темже и мы яко отроцы победы знамения носяще, Тебе победителю смерти вопием: осанна в вышних, благословен Грядый во имя Господне. [Трижды.]
Таже, стихословие: Рече Господь Господеви моему:
По 1-м стихословии седален, глас 1:
Подобен: Камени запечатану:
Ущедрив Марфины и Мариины слезы, отвалити камень от гроба повелел еси Христе Боже, воскресил еси возгласив мертваго, мира Жизнодавче, Собою уверяя воскресение. Слава силе Твоей Спасе: слава власти Твоей: слава словом вся Составившему.
Слава, И ныне, тойже.
Таже стихословим Непорочны.
И поем тропари воскресны: Благословен еси Господи: Ангельский собор: И прочая, яко обычай есть в Неделю, потом седален, глас 5.
Подобен: Собезначальное Слово:
Источник премудрости и предведения, во Вифанию пришед, с Марфою сущих вопрошал еси: где положисте, рек, друга, Лазаря? Егоже ради прослезив Благоутробне, четверодневна мертва воскресил еси гласом Твоим Человеколюбче и Щедрый, яко Жизнодавец и Господь.
Слава, И ныне, тойже.
Таже глаголем: Воскресение Христово: и псалом 50. Евангелие же не чтем, токмо во храме святаго Лазаря. Чтение же творим, толкование еже от Иоанна Евангелиа того дне, слово 63, и 64.
Канона два, до шестыя песни, творение господина Феофана: отонудуже начинаем четверопеснец. Первый канон со ирмосом на 8: другий на 6. Глас 8.
Песнь 1.
Ирмос: Поим Господеви проведшему люди Своя сквозе Чермное море, яко един славно прославися.
Лазаря умершаго, манием Божественным воскресил еси, яко Создатель сый, и живота сокровище Человеколюбче.
Словом четверодневнаго Лазаря возгласил еси безсмертне, темнообразное адово разрушив крепостию царство.
Всем Пребожественнаго познание Божества показал еси, из мертвых возставив четверодневнаго Лазаря Владыко.
Днесь Вифаниа предвозвещает Воскресение Христа Жизнодавца, востанием Лазаревым ликовствующи.
Другий канон, творение Иоанна монаха. Глас 8.
Ирмос: Воду прошед:
Прежде от не сущих привед всяческую тварь, и ведый сердечная сокровища предглаголеши яко Владыка учеником Лазарево успение.
Человека естеством осуществовавыйся Христе от Девы, Лазарево Ты погребение навыкнути вопрошал еси яко Человек, не неведый яко Бог, идеже лежаше.
Слава: Уверяя Слове Твое Воскресение, воистинну яко от сна, любимаго воскресил еси уже смердяща, четверодневна мертвеца от гроба.
И ныне, Богородичен: Чини Тя ангел и человек, безневестная Мати, хвалят непрестанно: Создателя бо сих якоже Младенца, во объятиих Твоих носила еси.
Катавасиа: Воду прошед яко сушу, и Египетскаго зла избежав, израильтянин вопияше: Избавителю и Богу нашему поим.
Песнь 3.
Ирмос: Ты еси утверждение притекающих к Тебе Господи, Ты еси свет омраченных, и поет Тя дух мой.
Два предлагая действа Твоя, показал еси существ Спасе сугубство: Бог бо еси и Человек.
Бездна сый разума, Ты вопрошаеши: где положися мертвый? хотя воскресити Животодавче лежащаго.
Места преходяй яко быв Человек, явился еси описан, исполняя всяческая, яко Бог неописанный.
Лазаря воздвигл еси Божественным Христе глаголом: и мене многими прегрешеньми умерша возстави, молюся.
Иный.
Ирмос: Небеснаго круга:
Представ Ты гробу чудотворче Господи, в Вифании над Лазарем прослезился еси, законом естества, плоть Твою уверяя, Иисусе Боже мой, юже восприял еси.
Мариин плач Ты абие утолил еси Спасе, и Марфе показуя самовластное. Ты бо воскресение, Ты и живот, якоже рекл еси: истина бо еси, и всех Господь.
Слава: Обвитаго укройми любимаго Лазаря Господи, от ада темнаго исхитил еси Ты, словом Твоим всемощным смерти разверг заклепы же и царствия.
И ныне: Вселился еси в Деву плотски Господи, явился еси человеком, якоже леть бе видену Тебе быти: Юже и показал еси яко истинную Богородицу, и верных помощницу, едине Человеколюбче.
Катавасиа: Небеснаго круга верхотворче Господи, и Церкве Зиждителю, Ты мене утверди в любви Твоей, желаний краю, верных утверждение, едине Человеколюбче.
Седален, глас 4.
Подобен: Удивися Иосиф:
Вкупе предстасте Христу Лазареве сестре, и слезяще горце, и плачуще его, реша Ему: Господи, умре Лазарь. Он же яко Бог не неведый погребания, вопрошаше яко Человек: где положисте его? И приступив ко гробу, возглашаше четверодневнаго Лазаря. Он же абие воста, и покланяшеся Воскресившему.
Слава, И ныне, глас 8.
Подобен: Премудрости:
Проведый всяческая яко Творец в Вифании прорекл еси учеником Твоим: друг наш Лазарь успе днесь. И ведый вопросил еси, рекл: где положисте его? И Отцу помолился еси, прослезився яко Человек: темже и возгласив, егоже любил еси, от ада возставил еси Господи четверодневнаго Лазаря. Сего ради вопием Тебе: приими Христе Боже, дерзающих приносити хваление Тебе, и сподоби всех славы Твоея.
Песнь 4.
Ирмос: Услышах Господи, смотрения Твоего таинство, разумех дела Твоя, и прославих Твое Божество.
Не пособника требуяй, но смотрения совершаяй неизреченное, моляся возставил еси мертва, четверодневнаго Всесильне.
Отцу соприсносущное Слово, и Бог прежде зримый, ныне яко Человек молится, молитвы всех Приемляй.
Глас Твой разруши Спасе смертную всю силу, основания же адова Божественною Твоею силою поколебашася.
Богородичен: Деву воспоим, яко по рождестве Деву пребывшую, и рождшую Христа Бога, от прелести мир избавльшаго.
Иный.
Ирмос: Ты моя крепость Господи:
Ты яко пастырь исхитил еси Христе человека, растлевша уже четверодневна, Зиждителю, от волка лютаго воистинну и всеядца: яко всесилен же и Господь, сим проявляя всемирную славу, Твоего ныне тридневнаго востания.
Тя жизнь видяще сущии с Марфою Христе, вопияху: аще бы был еси зде Господи, просвещение всех и жизнь, отнюд не бы умерл, мертв не явился бы Лазарь. Жизнь же умерших, Ты Человеколюбче сый, в радость плач их прелагаеши.
Слава: Тя источника боятся Господи бездны, Тебе работают воды всяческия: Тебе трепещут Христе вереи адовы, и заклепы державою Твоею разрушаются, Лазарю воскресшу из мертвых гласом Твоим, всесильне Спасе Человеколюбче.
Богородичен: Ты верным похвала еси Безневестная, Ты предстательство, Ты и прибежище христианом, стена и пристанище: к Сыну бо Твоему моления приносиши Всенепорочная, и спасаеши от бед, верою и любовию Богородицу Чистую Тя ведущия.
Катавасиа: Ты моя крепость Господи, Ты моя и сила, Ты мой Бог, Ты мое радование, не оставль недра Отча, и нашу нищету посетив, тем с пророком Аввакумом зову Ти: силе Твоей слава Человеколюбче.
Песнь 5.
Ирмос: Вскую мя отринул еси:
Представ Лазареву гробу Человеколюбче, сего призвал еси, и жизнь подал еси: яко жизнь сый безсмертная человеком всем, яко Бог будущее прообразуя яве воскресение.
Связан ногама Лазарь хождаше, чудо в чудесех: ибо болий явися возбраняющаго укрепляяй и Христос: Егоже слову вся раболепно служат, яко Богу и Владыце работающа.
Мертва смердяща Лазаря воздвигнувый Христе четверодневна, возстави мя умерша ныне грехи моими, и положена в рове, и темней сени смертней, и яко благоутробен избави и спаси мя.
Иный, ирмос тойже.
Отцу славу подая, яко не богопротивный был еси моляся, предстоящий уверяя
народ Долготерпеливе, и благодарение Твоему Отцу принося, повелением воздвизаеши
Лазаря.
О гласа Боговещаннаго, и Божественныя силы, Спасе державы Твоея! Еюже адова врата всеядныя смерти сокрушил еси: но исхити мя от страстей моих, якоже прежде четверодневна Твоего друга Лазаря.
Слава: Молитвами Лазаря, Марфы же и Марии, нас сподоби зрителей быти Креста и страстей Твоих Господи, и светоносицы дней и царицы Воскресения Твоего Человеколюбче.
И ныне, Богородичен: Матернее дерзновение к Сыну Твоему имущи Пречистая, сроднаго промышления о нас не презри, молимся, яко Тя едину христиане ко Владыце умилостивление благоприятное предлагаем.
Катавасиа: Вскую мя отринул еси, от лица Твоего Свете незаходимый, и покрыла мя есть чуждая тьма окаяннаго? Но обрати мя, и к свету заповедей Твоих, пути моя направи, молюся.
Отселе начинается четверопеснец господина Космы. Ирмосы по дважды, тропари на 12.
Песнь 6.
Ирмос: Иону в ките Господи единаго вселил еси: мене же связаннаго мрежами вражиями, яко от тли онаго, спаси.
Любовь Тебе в Вифанию Господи отведе к Лазарю, и сего уже смердяща воскресил еси яко Бог, и от уз адовых спасл еси.
Марфа убо отчаяшеся Лазаря, яко виде четверодневна, Христос же истлевшаго воскреси яко Бог, и к жизни престави глаголом.
Иный, Иоанна монаха. Глас тойже.
Ирмос: Очисти мя Спасе:
Бог сый истинный, Лазарево ведал еси успение, и сие учеником Твоим провозвестил еси, уверяя Владыко Божества Своего неопредельное действо.
Плотию описан сый Неописанный, в Вифанию пришед, яко Человек Владыко слезиши над Лазарем, яко Бог же хотя воскрешаеши четверодневнаго.
Катавасиа: Очисти мя Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи, молюся: к Тебе бо возопих, и услыши мя, Боже спасения моего.
Кондак, глас 2.
Подобен: Вышних ища:
Всех радость Христос, истина, свет, живот, и мира воскресение, сущим на земли явися Своею благостию, и бысть образ воскресения, всем подая Божественное оставление.
Икос: Учеником Создатель всех предвеща, глаголя: братия и знаемии, наш друг успе, сими предглаголя и уча, яко вся веси, яко Создатель всех. Идем убо, и увидим странное погребение, и рыдание Мариино, и Лазарев гроб узрим: тамо бо хощу чудодействовати, совершая Креста предначинание, и всем подая Божественное оставление.
Синаксарий. Стихи:
Рыдаеши Иисусе, сие смертнаго существа:
Оживляеши друга Твоего, сие Божественныя крепости.
В тойже день востание празднуем святаго и праведнаго друга Христова Лазаря Четверодневнаго. Сей евреин убо бяше родом, фарисей же ересию, и сын якоже негде обретеся, фарисеа сый Симона, от Вифании веси происходя. Господу же нашему Иисусу Христу по земли творящу хождения о спасении рода нашего, и сице в содружество ему соединяется. Понеже бо к Симону Христос часто беседоваше, аки и тому о воскресении мертвых зело молящуся, и к дому его прихождаше многажды, Лазарь в свойство возлюбляется: не тойже един, но и сестре его две, Марфа яве и Мариа. Уже бо спасительной страсти приближающейся, елма подобаше воскресения таинству известнее уверитися. Бяше убо пребывая Иисус об он пол Иордана, первее Иаирова отрочища, и вдовича сына воскресив из мертвых. Друг же его Лазарь недугом тяжким объят быв, умре. Иисус убо и не сый тамо, учеником глаголет: Лазарь друг наш успе. И мало паки престав, Лазарь, рече, умре. Приходит убо в Вифанию, Иордан оставль, от сестр его возвещен быв. Разстоит же от Иерусалима Вифаниа аки стадий пятьнадесять. И предусретосте сестре Лазареве, глаголюще: Господи, аще бы еси был зде, не бы умерл наш брат: но и ныне аще Тебе хотительно, воздвигнеши и, можеши бо. Вопрошает же народа Иисус, где положисте его? И абие вси предыдяху на гроб. И камени взяту бывшу, Марфа глаголет: Господи, уже смердит, четверодневен бо есть. Помолився Иисус, и слезы над лежащаго испустив, гласом велиим воззва: Лазаре гряди вон. И абие умерый изыде: и разрешен быв отыде в дом. Сие странное чудо на зависть воздвизает еврейския люди, и на Христа возбешаются: Иисус же паки уклонься отыде. Архиереи же и Лазаря убити помышляху, зане мнози его зряще ко Христу прилагахуся. Но он мыслимая разумев, к Кипрскому острову избегает, и тамо пребывая, послежде от апостолов архиерей показуется Китейскаго града. Добре же и боголюбезне пожив, по тридесятолетном времени ожития своего, умирает паки, и таможде погребается, многая чудеса содеяв. Глаголется же, по ожитии ничесоже ясти кроме услаждающаго. И яко его омофор Пречистая Божия Мати, Своима уготовльши рукама, ему дарова. Сего честныя и святыя мощи, премудрейший царь Лев, от некоего видения Божественнейшаго, оттуду пренес, в созданнем от него в Константинограде, во имя сего святаго храме, честно и многоценно полагает, одесную в храм входяще, в противной священному олтарю стене: и ныне еще пребывают честныя его мощи, неизреченное некое благовоние совершающе. Праздноватися же в настоящий день вчинися его востание, зане святии и богоноснии отцы наши, паче же святии апостоли, по четыредесятодневнем посте за очищение, святыя страсти Господа нашего Иисуса Христа хотяще жрети, понеже сие чудо начало и вину наипаче обретоша иудейскаго на Христа неистовства, посему зде преестественное сие чудо положиша. Еже убо евангелист Иоанн сам списует, яко другим евангелистом оставльшим сие: яве еще жив бе Лазарь и видимь. Глаголется убо, яко и сего ради самаго и прочее списася Евангелие: и яко ничесоже о безначальном Рождестве Христовем друзии воспомянуша. Се бо бяше искомое уверитися, яко Сын Божий и Бог бе Христос, и яко воскресе, и воскресение будет мертвым: еже Лазарем паче уверяется. Ничтоже от еже во аде Лазарь, рече: или яко не оставлено бысть видети яже тамо, или видевшу молчати о сих повелено бысть. Отселе и всяк человек ныне умерый, Лазарь глаголется, и гробная одежда паки лазарома нарицается, гадательствующему слову, еже в память перваго Лазаря приходити. Аще бо он словом Христовым воста и оживе паки, тако и сей, аще и умре, в последней трубе востав, вечно жити будет. Молитвами друга Твоего Лазаря, Христе Боже, помилуй нас, аминь.
Песнь 7.
Ирмос: Отроцы еврейстии в пещи попраша пламень дерзновенно, и на росу огнь преложиша, вопиюще: благословен еси Господи Боже во веки.
Прослезився яко человек Щедре, воскресил еси яко Бог сущаго во гробе, и разрешся от ада Лазарь взываше: благословен еси Господи Боже во веки.
Изыде повойми обвязан, пропасти ада же и тьмы убег Владычним словом, Лазарь взывая: благословен еси Господи Боже во веки.
Иный.
Ирмос: От Иудеи дошедше:
Над другом прослезився, Марфины Щедре слезы утолил еси, и страстию вольною отъял еси от лица людей Твоих всякую слезу: отец наших Боже благословен еси.
Живота сокровище, мертваго яко от сна Спасе воздвигл еси, и словом адову утробу расторгнув, воскресил еси поюща: отец наших Боже благословен еси.
Мертвеца смердяща, связана повойми, Владыко, воздвигнул еси, и мене связанаго пленицами прегрешений, возстави поюща: отец наших Боже благословен еси.
Катавасиа: От Иудеи дошедше отроцы, в Вавилоне иногда, верою Троическою пламень пещный попраша поюще: отцев Боже благословен еси.
Песнь 8.
Ирмос: Мусикийским органом согласующим, и людем безчисленным покланяющимся образу в Деире, три отроцы не повинувшеся, Господа воспеваху, и славословляху во вся веки.
Яко Пастырь агнца взыскал еси, от волка лютаго губителя восхитив, растлевша обновил еси, поюща Тебе: пойте и превозносите во вся веки.
Яко Человек гроба взыскал еси, мертваго яко Содетель воскресил еси, повелением Твоим Владычним: Егоже ад ужасеся, вопиюща Тебе: пойте и превозносите во вся веки.
Иный.
Ирмос: Царя Небеснаго:
Вопрошаеши убо яко Человек, яко Бог же воскрешаеши словом четверодневнаго. Темже Тя поем и превозносим во вся веки.
Тебе благоразумно Владыко, якоже должное Мариа приношает миро, воспевающи во вся веки.
Призываеши убо яко Человек Отца, яко Бог же Лазаря воздвизаеши. Темже Тя поем Христе во веки.
Хвалим, благословим:
Катавасиа: Царя Небеснаго, Егоже поют вои ангельстии, хвалите и превозносите во вся веки.
Честнейшая не стихословится.
Песнь 9.
Ирмос: Чистую славно почтим, людие Богородицу, огнь Божества приимшую во чреве неопально, песньми величаем.
Людие видевше ходяща мертвеца четверодневна, удивившеся чудеси, вопияху Избавителю, Бога Тя в песнех величающе.
Предуверяя славное востание Твое, о Спасе мой, мертва четверодневна, из ада свобождаеши Лазаря, песньми Тя величающа.
Иный.
Ирмос: Воистинну Богородицу:
Почитая Твоего Отца, и показуя, яко не богопротивен еси, молитву дееши Христе, самовластно воздвиг четверодневнаго.
Из гроба четверодневнаго Лазаря воздвизаеши, тридневнаго Христе Твоего востания, всеистинаго всем показуя сведетеля.
Ходиши, и слезиши, вещаеши же Спасе мой, человеческое показуя Твое действо: Божественное же являя, воздвизаеши Лазаря.
Содеял еси неизреченно, Владыко Спасе мой, по обою двою Твоею естеству, самовластною волею спасение мое.
Катавасиа: Воистинну Богородицу Тя исповедуем спасеннии Тобою Дево Чистая, с безплотными лики Тя величающе.
Таже на глас 1: Свят Господь Бог наш. Трижды.
Ексапостиларий самогласен, дважды.
Словом Твоим, Слове Божий, Лазарь ныне возскачет к житию паки потек, и с ветвьми людие Тя державне почитают, яко в конец погубиши ад смертию Твоею.
Слава, И ныне, ин.
Подобен: Единожды:
Лазарем тя Христос уже разрушает смерте, и где твоя аде победа? Вифании плач ныне на тебе преставляется, вси ветви победы Тому принесем.
На хвалитех поставим стихов 8, и поем стихииры самогласны, глас 1.
Стих: Сотворити в них суд написан.
Воскресение и жизнь человеком сый Христе, гробу Лазареву предстал еси, уверяя нам два существа Твоя Долготерпеливе, яко Бог и Человек от Чистыя Девы пришел еси. Якоже бо Человек вопрошал еси: где погребеся? И якоже Бог воскресил еси живоносным мановением четверодневнаго.
Лазаря умерша четверодневнаго воскресил еси из ада Христе, прежде Твоея смерти, потряс смертную державу, и единем любимым, всех человек провозвещаяй из тли свобождение. Темже покланяющеся Твоей всесильней власти вопием: благословен еси Спасе, помилуй нас.
Марфа и Мариа Спасу глаголасте: аще бы зде был еси Господи, не бы умерл Лазарь: Христос же воскресение усопших, сего уже четверодневнаго из мертвых воскреси: приидите вси вернии, Сему поклонимся грядущему во славе, спасти души наша.
Божества Твоего Христе, подавая учеником Твоим образ, в народех смирял еси Себе, утаитися хотя. Темже апостолом яко проведец Бог, Лазареву смерть предрекл еси. В Вифании же присутствуяй людем, друга Твоего гроба не неведый, уведети вопрошал еси яко Человек. Но Тобою четверодневен воскресый, Божественную Твою державу яви: всесильне Господи слава Тебе.
Глас 4: Четверодневна воздвигл еси друга Твоего Христе, и Марфино и Мариино рыдание утолил еси: показуя всем, яко Ты еси вся совершаяй Божественною силою, самовластным хотением. Емуже херувими вопиют непрестанно: осанна в вышних, благословен еси над всеми Боже, слава Тебе.
Марфа Марии вопияше: Учитель предстоит, и глашает тя, приступи. Она же скоро пришедши, идеже бе стоя Господь, и видевши возопи, падши поклонися, пречистеи нозе Твои облобызающи, глаголаше: Господи, аще бы еси зде был, не бы убо умерл брат наш.
Глас 8: Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя: не забуди убогих Твоих до конца.
Лазаря умерша в Вифании, воздвигл еси четверодневна: токмо бо престал еси гробу, глас живот умершему бысть, и воздохнув ад отреши страхом. Велие чудо, многомилостиве Господи слава Тебе.
Стих: Исповемся Тебе Господи всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.
Якоже рекл еси Господи Марфе: Аз есмь Воскресение, делом слово исполнил еси, из ада воззвав Лазаря: и мене Человеколюбче мертва страстьми, яко сострадателен воскреси, молюся.
Слава, глас 2:
Велие и преславное чудо совершися днесь, яко мертвеца четверодневнаго, из гроба Христос возгласив воздвиже, и друга призва: славословим Его яко преславна, да молитвами праведнаго Лазаря спасет души наша.
И ныне: Преблагословенна еси, Богородице Дево:
Таже, Славословие великое, и отпуст.
блаженна, песнь 3-я и 6, на 8. По входе тропарь празднику. Слава, И ныне, кондак.
Вместо Трисвятаго поем: Елицы во Христа крестистеся, во Христа облекостеся, аллилуиа.
Прокимен, глас 3: Господь просвещение мое, и Спаситель мой, кого
убоюся?
Стих: Господь защититель живота моего, от кого устрашуся?
Апостол ко Евреом, зачало 333, от полу.
Братие, царство непоколебимо приемлюще, да имамы благодать, eюже служим благоугодно Богу с благоговением и страхом, Ибо Бог наш oгнь поядаяй (eсть). Братолюбие да пребывает: Страннолюбия не забывайте, тем бо не ведяще нецыи странноприяша ангелы. Поминайте юзники, аки с ними связани: озлобляeмыя, аки и сами суще в теле. Честна женитва во всех и ложе нескверно: блудником же и прелюбодеeм судит Бог. Не сребролюбцы нравом, доволни сущими. Той бо рече: не имам тебе оставити, ниже имам от тебe отступити: Яко дерзающим нам глаголати: Господь мне помощник, и не убоюся: что сотворит мне человек? Поминайте наставники ваша, иже глаголаша вам слово Божие: ихже взирающе на скончание жителства, подражайте вере (их). Иисус Христос вчера и днесь Тойже, и во веки.
Аллилуиа. глас 5: Господь воцарися, в лепоту облечеся.
Стих: Ибо утверди вселенную, яже не подвижится.
Евангелие от Иоанна, зачало 39.
Во время оно, бе некто боляй Лазарь от Вифании, от веси Мариины и Марфы сестры eя. Бе же Мариа помазавшая Господа миром и отершая нозе Eго власы своими, eяже брат Лазарь боляше. Посласте убо сeстре к Нему, глаголюще: Господи, се, eгоже любиши, болит. Слышав же Иисус рече: сия болезнь несть к смерти, но о славе Божии, да прославится Сын Божий eя ради. Любляше же Иисус Марфу и сестру eя и Лазаря. Егда же услыша, яко болит, тогда пребысть на немже бе месте два дни. Потом же глагола учеником: идем во Иудею паки. Глаголаша Eму ученицы: Равви, ныне искаху Тебе камением побити Иудеe, и паки ли идеши тамо? Отвеща Иисус: не два ли надесяте часа eста во дни? аще кто ходит во дни, не поткнется, яко свет мира сего видитъ: Аще же кто ходит в нощи, поткнется, яко несть света в нем. Сия рече, и посем глагола им: Лазарь друг наш успе: но иду, да возбужу eго. Реша убо ученицы Eго: Господи, аще успе, спасен будет. Рече же Иисус о смерти eго: oни же мнеша, яко о успении сна глаголет. Тогда рече им Иисус не обинуяся: Лазарь умре: И радуюся вас ради, да веруете, яко не бех тамо: но идем к нему. Рече же Фома, глаголемый Близнец, учеником: идем и мы, да умрем с ним. Пришед же Иисус, обрете eго четыри дни уже имуща во гробе. Бе же Вифаниа близ Иерусалима яко стадий пятьнадесять, И мнози от Иудeй бяху пришли к Марфе и Марии, да утешат их о брате eю. Марфа убо eгда услыша, яко Иисус грядет, срете Eго: Мариа же дома седяше. Рече же Марфа ко Иисусу: Господи, аще бы eси зде был, не бы брат мой умерл: Но и ныне вем, яко eлика аще просиши от Бога, даст Тебе Бог. Глагола eй Иисус: воскреснет брат твой. Глагола Eму Марфа: вем, яко воскреснет в воскрешение, в последний день. Рече же eй Иисус: Аз eсмь воскрешение и живот: веруяй в Мя, аще и умрет, оживет: И всяк живый и веруяй в Мя не умрет во веки. Емлеши ли веру сему? Глагола Eму: eй, Господи: аз веровах, яко Ты eси Христос Сын Божий, иже в мир грядый. И сия рекши, иде и пригласи Марию сестру свою тай, рекши: Учитель пришел eсть, и глашает тя. Oна же яко услыша, воста скоро и иде к Нему. Не уже бо бе пришел Иисус в весь, но бе на месте, идеже срете Eго Марфа. Иудеe же убо сущии с нею в дому и утешающе ю, видевше Марию, яко скоро воста и изыде, по ней идоша, глаголюще, яко идет на гроб, да плачет тамо. Мариа же яко прииде, идеже бе Иисус, видевши Eго, паде Eму на ногу, глаголющи Eму: Господи, аще бы eси был зде, не бы умерл мой брат. Иисус убо, яко виде ю плачущуся и пришедшия с нею Иудeи плачуща, запрети духу, и возмутися Сам, И рече: где положисте eго? Глаголаша Eму: Господи, прииди и виждь. Прослезися Иисус. Глаголаху убо Жидове: виждь, како любляше eго. Нецыи же от них реша: не можаше ли Сей, отверзый oчи слепому, сотворити, да и сей не умрет? Иисус же паки претя в Себе, прииде ко гробу. Бе же пещера, и камень лежаше на ней. Глагола Иисус: возьмите камень. Глагола Eму сестра умершаго Марфа: Господи, уже смердит: четверодневен бо eсть. Глагола eй Иисус: не рех ли ти, яко аще веруеши, узриши славу Божию? Взяша убо камень, идеже бе умерый лежа. Иисус же возведе oчи горе и рече: Oтче, хвалу Тебе воздаю, яко услышал eси Мя: Аз же ведех, яко всегда Мя послушаеши: но народа ради стоящаго окрест рех, да веру имут, яко Ты Мя послал eси. И сия рек, гласом великим воззва: Лазаре, гряди вон. И изыде умерый, обязан рукама и ногама укроем, и лице eго убрусом обязано. Глагола им Иисус: разрешите eго, и оставите ити. Мнози убо от Иудeй пришедшии к Марии и видевше, яже сотвори Иисус, вероваша в Него:
Причастен: Из уст младенец, и ссущих совершил еси хвалу. Аллилуиа, трижды.
На трапезе учреждаемся варением со елеем, аще же и икру имамы, да дастся коемуждо брату по три онгии, и вино пием.
Подобает ведати: Аще храм праведнаго Лазаря: по обычной кафисме полиелей: Величание святительское, и псалом: Услышите сия вси языцы: Таже седален иже по 3-й песни. И житие святаго Лазаря, от Никифора Ксанфопула написанно. Степенна, антифон 1-й, 4-го гласа. Прокимен: Честна пред Господем: Стих: Что воздам Господеви: Всякое дыхание: Евангелие от Иоанна, зачало 36: Аз есмь дверь: псалом 50. Стихира, глас 6: Господи, глас Твой разруши: Каноны два, на 14: и катавасиа 2-го канона. По 3-й песни седален праздника. По 6-й песни кондак: Всех радость: И икос. И прочее последование якоже указася.
На Господи воззвах, поставим стихов 6, и поем самогласны три, повторяюще сия, глас 8:
Радуйся и веселися граде Сионе: красуйся и радуйся Церкве Божия: се бо Царь твой прииде в правде, на жребяти седя, от детей воспеваемый: осанна в вышних, благословен еси Имеяй множество щедрот, помилуй нас.
Прииде Спас днесь во град Иерусалим, исполнити писание и вси прияша в руки ваиа: ризы же подстилаху Ему, ведуще, яко Той есть Бог наш, Емуже херувими вопиют непрестанно: осанна в вышних, благословен еси Имеяй множество щедрот, помилуй нас.
На херувимех носимый, и певаемый от серафим, возсел еси на жребя Давидски Блаже, и дети Тя воспеваху Боголепно, иудее же хуляху беззаконно: стропотное языков, седалище жребца прообразоваше, из неверия в веру претворяемое: слава Тебе Христе, едине Милостиве и Человеколюбче.
Слава: Радуйся и веселися:
И ныне: На херувимех носимый:
Вход. Прокимен обычный: Се ныне благословите:
На стиховне стихиры самогласны, глас 2:
От ветвий и ваий, яко от Божественна праздника, в Божественный прешедше праздник, к честному Христовых страстей, вернии, стецемся таинству спасительному: и Сего видим за нас страсть терпяща вольную, Тому же пение подобное благодаряще воспоим, умильно зовуще: благоутробия источниче, и спасения пристанище, Господи слава Тебе.
Стих: Воспойте Господеви песнь нову.
Глас 3: Страшно еже впасти в руце Бога жива: Сей судия есть помышлений и мыслей сердечных. Никтоже да внидет искушаяй веру непорочную: но в кротости и страсе Христу приступим, да приимем милость, и благодать обрящем, во благовременную помощь.
Стих: Видеша вси концы земли спасение Бога нашего.
Глас 7: Сонмице лукавая и прелюбодейная, своему мужу не сохраншая веру, что держиши завет, егоже не была еси наследница? Что хвалишися о Отце, Сына отвергшаяся? Пророки не прияла еси, Сына возвестившия. Поне своих чад усрамися, сице вопиющих: осанна Сыну Давидову, благословен Грядый во имя Господне.
Слава, глас 2: От ветвий и ваий:
И ныне, глас 3: Страшно еже впасти в руце
Бога жива:
Ныне отпущаеши: И по Отче наш, тропарь: Богородице Дево радуйся: И прочая яко обычно. И обычныя поклоны.
Вестно буди, яко Богородице Дево: и прочая, со сладкопением поются, во святыя Четыредесятницы Недели, такожде и в настоящую. В прочия же дни Великия седмицы поскору глаголются.
Повечерие глаголем малое, на немже поем трипеснец господина Андреа Критскаго. Ирмос по дважды. Тропари колико их есть. И последи ирмос оба лика вкупе. Такожде творим и в прочия Великия седмицы вечеры, на Повечерии. Глас 8.
Песнь 1.
Ирмос: Сокрушившему брани мышцею Своею, и проведшему Израиля сквозе Чермное море, поим Ему яко Избавителю нашему Богу: яко прославися.
Иосифово целомудрие подражаим вернии, разумеим Почетшаго человеческое словесное существо, всяцем хранением поживше добродетелию действительною.
Добрых неделание уподобися смоковнице: сего убо уклонимся, да не изсхнем якоже она тогда, соборище листвием покрывающееся преднаписующая.
Образ Владычень подписуя Иосиф, в ров ввержен бывает, продается от сродник, вся терпит приснопамятный, во образ поистинне Христов.
Смоковницы безплодствия убежавше братие, разумеим образ, да не изсхнем якоже она тогда, егда возвращаяся Человеколюбец прииде к ней алча.
Иисус за мир тщася пострадати волею, идет со ученики Своими во град Иерусалим к вольней страсти, юже прииде пострадати.
Прилепившеся Господеви вся тщащемуся пострадати, готови будем на оплевание, на поругания, и на уничижения: яко да пречистыми Его страстьми спрославимся вернии.
Страстьми страсти исцеляет, Пострадавый о нас: хотя бо производит, на наше существо человеческое, животворная Своя страдания, да мы спасемся.
Слава: Три безначальна прославляю, три Свята пою, три соприсносущна во едином Существе проповедаю: Един бо во Отце, Сыне и Духе славословится Бог.
И ныне, Богородичен: Жезл убо Моисеов, и жезл Ааронов, странное претворение, и паче ума смотрение имеша: Твое же чрево Богородительнице, рождество обновляет новое.
Седален, глас 4.
Подобен: Явился еси:
Смоковницы осуждение да не предварит тя: но благия плоды потщися сердца броздами душе творцу Твоему Христу возвести, в покаянии Ему приносящи.
Песнь 8.
Ирмос: На горе святей прославльшася, и в купине огнем Приснодевы Моисеови тайну явльшаго, Господа пойте и превозносите во вся веки.
Целомудрием украсивше житие, и мудростию сохранивше веру, правды нравы взыщем, да в мужестве последующе, Христови сраспнемся.
Другую Еву обрет египтяныню, не победися к неподобному деянию патриарх Иосиф, но ста якоже некий адамант, от страстей не ят греховных.
Преходя житейская шествия Спасе мой, взалкал еси волею, спасения всех желая: сего бо взалкал еси, обращения от Тебе удаленных.
Праотец вкуш от древа, яко познася наг и посрамлен, листвие смоковное взем препоясася: соборище бо обнаженное Христа проображашеся.
Готовися душе прежде исхода, устрой себе ко оному житию: и Христу тебе ради пострадати тщащемуся, да тя прославит, потщися спострадати, и сраспятися, и умрети.
Како не ужаснется смерть, Спасе мой? Како не убоится ад сретый Тя, по благоизволению к страсти тщащагося, и о неправедных праведна Тя зря пострадати пришедша?
Лазарево востание видевше иудеи, священницы и левити клятвенное согласие завистию уготовльше, лестию предательства, Христа предаша на смерть Пилату.
Агница Твоя и Раба и Дева, к страсти Тя устремляющася видящи, и душу о нас полагающа, добраго Пастыря, утробою Матернею по Тебе рыдаше.
Благословим Отца, и Сына, и Святаго Духа, Господа.
Троичен: Яко Единицу Существом пою Тя, яко Троицу Лицы Тя чту, Отче, и Сыне, и Душе Пресвятый: безначальную державу Твоего Царствия славлю во веки.
И ныне, Богородичен: Молит Тя Христе Богородица, молит ученик Твоих собор: Твой мир даруй мирови Твоему, и щедроты Твоя подаждь нам богатно во веки.
Хвалим, благословим:
Ирмос: На горе святей прославльшася:
Песнь 9.
Ирмос: Чужде матерем девство, и странно девам деторождение: на Тебе Богородице обоя устроишася. Тем Тя вся племена земная непрестанно величаем.
Чужде есть нечестивым целомудрие, и странно праведником законопреступление, Иосиф же великий уклонися греха, и целомудрия бысть образ, и подобие воистинну Христово.
Чужде есть беззаконником благозаконие, и странно неверным Богоразумие: иудее же сия отринуша за беззаконие. Темже и едини сами наследоваша, якоже смоковница, клятву.
Взалка человеческаго спасения, хлеб сый жизни, Христос и Бог мой. Темже смоковницу предварив, безплодное соборище, листвием обрастшую законно, яко виде, проклят.
Законное неплодие проклял еси, яко листвие процветающее писменосенный разум, плодов же дел не имущее за беззаконие: нас же всех благодати сынов, Спасе благослови.
Жезл убо Моисеов древле в змию, Ааронов же жезл в зелено преложися, и процвете листвие: неплодное же изсохшее соборище законопреступное, в неплодную преложися смоковницу.
Готови Иудее священники твоя, и устрой руце к богоубийству: се бо прииде кроткий и молчаливый на страсть, Агнец сый и Пастырь наш, Христос Царь Израилев.
Приими Иудее Царя, се бо на страсть приходит волею, да постраждет, и спасет зовущия непрестанно: благословен Грядый спасти Крестом всяческая.
Обратил есть Иудее, праздники твоя в плачь Владыка, по пророчеству: богоубийца бо показалася еси обращшаго древле камень, и несекомый во источники водныя и езера, якоже поет Давид.
Слава: Чужде есть беззаконным, еже Тя славити безначальное Существо, Отца, и Сына, и Святаго Духа, несозданное вседержительство, Имже весь мир соделася, манием Божественныя державы Твоея.
И ныне: Приводим в молитву Богородицу: Тоя молитвами и апостол Твоих, общники ны сотвори Владыко благих Твоих, и светлости сподоби Спасе Воскресния Твоего.
И паки ирмос тойже: Чужде матерем: Таже и прочее обычно. И отпуст.
Ведомо буди, яко в сию святую Великую седмицу единою совершаем Псалтирь, и глаголем на Утрени кафисмы три, и на часех, 3-м и 6-м, две. И совершаются в среду. В Великую же Субботу стихословятся Непорочны, в Вечернях же глаголем обычно: Ко Господу внегда скорбети ми:
на Малей вечерни поставим стихи 4, и поем настоящия стихиры. Глас 6:
Подобен: Тридневно:
От незлобивых младенец Христе, на жребяти седя приял еси победную песнь, грядый ко страсти: трисвятым пением от ангел воспеваемый.
Се Царь твой Сионе, кроток и спасаяй грядет на жребяти, враги взыскуяй поразити в крепости: радуйся и красуйся с ваием празднующи.
Восплещим согласно вернии, ветви добродетелей и мы, яко отроцы ныне приносяще Христу, и сему Божественных дел распрострем одеяния, и таинственно Сего приимем.
Ваиа добродетелей братие, принесем Христу Богу грядущему, нас ради человечески пострадати волею, Божества крепостию всем безстрастие даровати.
Слава, И ныне, подобен тойже:
На плещах херувимских яко Бог носимый, седает на жребя, нас ради на снедь грядый хотением: приидите усердно Сего с ваием воспоим.
На стиховне, глас 2:
Подобен: Доме Евфрафов:
Светлися Сионе новый ваием, воспевай со отроки, се Царь твой спасаяй к страсти грядет.
Стих: Из уст младенец и ссущих совершил еси хвалу.
Веселитеся Адаме и Ево, с пророки, се призвати вас страстию, Господь приходит.
Стих: Господи Господь наш, яко чудно имя Твое по всей земли.
Горе со Отцем, и Духом, ангельскую Приемый песнь, обнищавает странно доле, и отроческую песнь приемлет.
Слава, И ныне, подобен тойже:
Пою Твое страшное смотрение страхом, еже осанна взываю Тебе: мене бо грядеши спасти, благословенный Господи.
Ныне отпущаеши: Трисвятое. И прочее якоже обычай.
И тропари, глас 1: Общее воскресение, прежде Твоея страсти уверяя, из мертвых воздвигл еси Лазаря Христе Боже. Темже и мы яко отроцы победы знамения носяще, Тебе победителю смерти вопием: осанна в вышних, благословен Грядый во имя Господне.
И другий, глас 4: Спогребшеся Тебе крещением Христе Боже наш, безсмертныя жизни сподобихомся воскресением Твоим, и воспевающе зовем: осанна в вышних, благословен Грядый во имя Господне.
И бывает отпуст. И входим в трапезу.
на Велицей вечерни, по предначинательном псалме, обычное стихословие. Блажен муж: кафисма вся. На Господи воззвах, поставим стихов 10. И поем стихиры самогласны 5, повторяюще я.
Глас 6:
Днесь благодать Святаго Духа нас собра, и вси вземше крест Твой глаголем, благословен Грядый во имя Господне, осанна в вышних. [Дважды.]
Имеяй престол небо, и подножие землю, Бога Отца Слово и Сын соприсносущный, на жребяти безсловеснем смирися днесь, в Вифанию пришед. Темже дети еврейския, ветви руками держаще, хваляху гласом: осанна в вышних, благословен грядый Царь Израилев. [Дважды.]
Приидите и мы днесь весь новый Израиль, яже от язык Церковь, со пророком Захариею возопиим: радуйся зело дщи Сионова, проповедуй дщи Иерусалимова: яко се Царь твой грядет тебе кроток и спасаяй, и вседый на жребя осле, сына подъяремнича: празднуй яже детей, ветви руками держащи похвали: осанна в вышних, благословен грядый Царь Израилев. [Дважды.]
Честное воскресение Твое прообразуя нам, воздвигл еси умершаго повелением Твоим, бездыханнаго Лазаря друга Блаже, из гроба четверодневна смердяща. Темже и на жребя возшед образно, якоже на колеснице носимь, языки укротевая Спасе. Сего ради и хваление приносит возлюбленный Израиль из уст ссущих, и младенец незлобивых, зрящих Тя Христе, входяща во святый град, прежде шести дней Пасхи. [Дважды.]
Прежде шести дней Пасхи прииде Иисус во Вифанию, и приступиша к нему ученицы Его, глаголюще Ему: Господи, где хощеши, уготоваем Ти ясти Пасху. Он же посла их: идите в преднюю весь, и обрящете человека, скудель воды носяща: последуйте ему, и дому владыце рцыте: Учитель глаголет, у тебе сотворю Пасху со ученики Моими. [Дважды.]
Слава, 1-ю стихиру: Днесь благодать Святаго Духа:
И ныне, паки тойже.
Вход. Свете тихий.
Прокимен: Господь воцарися, в лепоту облечеся.
Бытия чтение. [Глава 49, ст. 1 - 12.]
Пророчества Софониева чтение. [Глава 3, ст. 14 - 19.]
Пророчества Захариина чтение. [Глава 9, ст. 9 - 15.]
На литии стихиры самогласны, глас 1:
Всесвятый Дух, апостолы научивый глаголати иными странными языки, Той детем еврейским неискусозлобным повелевает звати: осанна в вышних, благословен грядый Царь Израилев.
Собезначальный и соприсносущный, Сын и Слово Отчее, на жребяти безсловесном седя, прииде днесь во град Иерусалим: Егоже херувими со страхом зрети не могут, дети восхвалиша, с ваием и ветвьми, хвалу таинственно воспевающе: осанна в вышних, осанна Сыну Давидову, пришедшему спасти от прелести весь род наш.
Прежде шести дней Пасхи, глас Твой услышася Господи, во глубинах адовых: темже и Лазаря четверодневна воздвигл еси. Дети же еврейския взываху: осанна Боже наш, слава Тебе.
Глас 2: Входящу Ти Господи во святый град, на жребяти седя, потщался еси приити на страсть, да совершиши закон и пророки. Дети же еврейския воскресения победу предвозвещающе, сретаху Тя с ветвьми и ваием, глаголюще: благословен еси Спасе, помилуй нас.
Слава Тебе Христе, в вышних седящему на престоле, и ныне чаемому с честным Твоим Крестом. Темже веселится дщи Сионова, радуются языцы земнии, ветви держат дети, ризы же ученицы, и вся вселенная научися вопити Тебе: благословен еси Спасе, помилуй нас.
Слава И ныне, глас 3:
Прежде шести дней бытия Пасхи, прииде Иисус во Вифанию, воззвати умерша четверодневна Лазаря, и проповедати воскресение. Сретоша же его и жены, Марфа и Мариа сестры Лазаревы, вопиюще к Нему: Господи, аще бы еси был зде, не бы умерл брат наш. Тогда глагола к ним: не предрекох ли вам: веруяй в Мя, аще и умрет, жив будет: покажите ми, где положисте его? И вопияше к нему Зиждитель всех: Лазаре, гряди вон.
И обычныя литии молитвы в паперти.
На стиховне стихиры самогласны, глас 8:
Радуйся и веселися граде Сионе, красуйся и радуйся Церкве Божия: се бо Царь твой прииде в правде, на жребяти седя, от детей воспеваемый: осанна в вышних, благословен еси, Имеяй множество щедрот, помилуй нас.
Стих: Из уст младенец и ссущих совершил еси хвалу.
Прииде Спас днесь во град Иерусалим, исполнити Писание, и вси прияша в руки ваиа: ризы же подстилаху Ему, ведуще, яко Той есть Бог наш, Емуже херувими вопиют непрестанно: осанна в вышних, благословен еси, Имеяй множество щедрот помилуй нас.
Стих: Господи Господь наш, яко чудно имя Твое по всей земли.
На херувимех носимый, и певаемый от серафим, возсел еси на жребя Давидски Блаже: и дети Тя воспеваху Боголепно, иудее же хуляху беззаконно: стропотное языков, седалище жребца прообразоваше, из неверия в веру претворяемое. Слава Тебе Христе, едине Милостиве и Человеколюбче.
Слава, глас 6: Днесь благодать Святаго Духа нас собра:
И ныне, паки тойже.
Ныне отпущаеши: Трисвятое, и прочее по обычаю. И глаголем тропарь отпустительный, глас 1: Общее воскресение: Дважды. Ин тропарь, глас 4: Спогребшеся Тебе: единожды. и Буди имя Господне: 3. И псалом: Благословлю Господа: И предложится чтение. Слово торжественное праздника.