К оглавлению - Триодь постная.
На Утрени, на Бог Господь, тропаря оба: Общее воскресение: дважды. Слава, И ныне: Спогребшеся Тебе крещением:
По 1-м стихословии седален, глас 4.
Подобен: Удивися Иосиф:
С ветвьми умно очищени душами, якоже дети Христа восхвалим верно, велегласно зовуще Владыце: благословен еси Спасе в мир пришедый, спасти Адама от древния клятвы, духовно быв Человеколюбче Новый Адам, якоже благоволил еси: вся Слове к полезному устроивый, слава Тебе.
Слава, И ныне, иный седален, глас 4.
Подобен: Явился еси:
Четверодневна Лазаря от гроба возставивый Господи, вся научил еси вопити с ваием и ветвьми Тебе: благословен еси Грядый.
И чтение во Евангелии толковом Иоанна Златоустаго.
По 2-м стихословии седален, глас 4.
Подобен: Удивися:
Над другом Твоим Христе слезы точиши тайно, и воздвизаеши из мертвых Лазаря лежаща мертва, в немже сострадание показал еси человеколюбно: уведевше же Твое пришествие Иисусе, множество младенец изыдоша днесь, в руках ваиа держаще, осанна Тебе взывающе: благословен еси, во еже мир спасти Пришедый.
Слава, И ныне, иный седален, глас 1.
Подобен: Камени запечатану:
Восхвалите согласно людие и языцы: Царь бо ангельский взыде ныне на жребя, и грядет хотяй на Кресте поразити враги, яко силен. Сего ради и дети с ваием взывают песнь: слава Тебе пришедшему Победителю: слава Тебе Спасу Христу: слава Тебе благословенному, единому Богу нашему.
И чтение тогоже слова.
Таже полиелей.
И по полиелеи седален, глас 8.
Подобен: Повеленное:
На престоле херувимсте, и на жребяти возсед нас ради, и к страсти вольней достиг, днесь слышит детей возглашающих, осанна, народов вопиющих: Сыне Давидов, ускори спасти, ихже создал еси, благословенне Иисусе: на сие бо пришел еси, да разумеем славу Твою.
Слава, И ныне, паки тойже.
И чтение творим о празднице, Слово кир Андреа Критскаго.
Таже, степенна, первый антифон 4-го гласа.
Прокимен, глас 4: Из уст младенец и ссущих совершил еси хвалу. Стих: Господи Господь наш, яко чудно имя Твое по всей земли. Всякое дыхание:
Евангелие от Матфеа, зачало 83. [Мф. 21, 1 - 11, 15 - 17]
Воскресение Христово: не глаголем. Но абие псалом 50.
Таже иерей взем кадило, кадит крестообразно, глаголя молитву на благословение ваиа.
Диакон: Господу помолимся.
Мы же: Господи помилуй.
Господи Боже наш, седяй на херувимех, возставивый силу Твоего Сына, Господа нашего Иисуса Христа, да спасет мир Крестом, и погребением, и воскресением Своим: Егоже и ныне пришедша во Иерусалим на вольную страсть, людие седящии во тьме, и сени смертней, приемше воскресения знамения, ветви древес, и ваиа финик, воскресение знаменующе сретоша. Сам Владыко и нас по подражанию онех, в предпразднственный сей день, ваиа и ветви древес в руках носящих соблюди и сохрани. Да якоже онии народи и дети осанна Тебе приношаху, и мы такожде в песнех и пениих духовных, животворящаго и тридневнаго Воскресения достигнем, в томже Христе Иисусе Господе нашем: с Нимже благословен еси, с Пресвятым, и Благим, и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков, аминь.
Егда же целуют братия Евангелие, раздавает игумен ваиа.
Слава, глас 2: Днесь Христос входит во град Вифанию, на жребяти седяй, безсловесие разрешая язык злейшее, древле свирепеющее.
И ныне, паки тойже.
Таже, Помилуй мя Боже:
Стихира, глас 6: Днесь благодать Святаго Духа нас собра: Посем молитва: Спаси Боже люди: Господи помилуй, 12.
И по возгласе, канон: ирмосы по дважды, тропари на 12. Катавасиа, ирмос, оба лика: Творение господина Космы, егоже краегранесие: {Осанна Христос евлогименос Феос}. Глас 4.
Песнь 1.
{W} Ирмос: Явишася источницы бездны влаги непричастны, и окрышася моря волнующася основания бурею: манием бо запретил еси ему, изрядныя же люди спасл еси. Поющия победную песнь Тебе Господи.
{S} Из уст младенец незлобивых, и ссущих, хвалу Твоих раб совершил еси, разрушити супостата, и отмстити страстию Креста, падение древняго Адама, древом же воскресити сего, поюща победную песнь Тебе Господи.
{A} Хваление Церковь преподобных, живущему в Сионе, Тебе Христе приносит: о Тебе же Израиль творце своем радуется, и горы языцы противообразнии каменосердечнии, от лица Твоего возвеселишася, поюще победную песнь Тебе Господи.
Катавасиа: Явишася источницы:
Песнь 3.
{N} Ирмос: Точащий краесекомый повелением Твоим, твердый ссаша камень Израильтестии людие. Камень же Ты еси Христе и жизнь, на немже утвердися Церковь зовущая: осанна благословен еси Грядый.
{N} Мертвеца четверодневна повелением Твоим, из мертвых с трепетом ад испусти Лазаря. Воскресение бо Ты Христе и жизнь, в немже утвердися Церковь зовущи: осанна благословен еси Грядый.
{A} Воспойте людие боголепно в Сионе, и молитву воздадите Христу во Иерусалиме, Сам грядет во славе со областию: в Немже утвердися Церковь зовущи: осанна благословен еси Грядый.
Ипакои, глас 6:
С ветвьми воспевше прежде, с древесы последи яша Христа Бога, неблагодарнии иудее. Мы же верою непреложною присно почитающе яко благодетеля, выну вопием Ему: благословен еси грядый Адама воззвати.
И чтение праздника.
Песнь 4.
{Х} Ирмос: Христос грядый явственно Бог наш, приидет и не закоснит, от горы приосененныя чащи, Отроковицы раждающия Неискусомужныя, пророк древле глаголет. Тем вси вопием: слава силе Твоей Господи.
{Р} Да точат веселие крепкое мастительное, горы, и вси холми, и древа дубравная да взыграют: Христа хвалите языцы, и Тому вси людие радующеся возопийте: слава силе Твоей Господи.
{I} Крепостию царствуяй веки Господь, облечен приидет, Сего красоты же и славы, несравненно есть благолепие в Сионе. Темже вси вопием: слава силе Твоей Господи.
{S} Пядию измеривый небо, дланию же землю, Господь прииде, Сион бо избра, в немже жити и царствовати изволи, и возлюби люди верно вопиющия: слава силе Твоей Господи.
Песнь 5.
{Т} Ирмос: На гору Сион взыди благовествуяй, и Иерусалиму проповедуяй, в крепости вознести глас: преславная глаголашася о тебе граде Божий. Мир на Израиля, и спасение языком.
{О} В вышних седяй на херувимех Бог, и призираяй на смиренныя, Той грядет во славе со областию, и исполнятся всяческая Божественныя хвалы Его. Мир на Израиля, и спасение языком.
{S} Сионе Божий, горо святая, и Иерусалиме, окрест очи твои возведи, и виждь собранная чада твоя в тебе: се бо приидоша издалеча, поклонитися Царю твоему. Мир на Израиля, и спасение языком.
Песнь 6.
{Е} Ирмос: Возопиша с веселием праведных дуси: ныне миру Завет Новый завещается, и кроплением да обновятся людие, Божия крове.
{У} Приими Израилю Божие царство, и пребываяй во тьме, свет да узрит великий, и кроплением да обновятся людие, Божественныя крове.
{L} Разрешены своя юзники Сионе испусти, и от рова неведения безводна изведи, и кроплением да обновятся людие, Божественныя крове.
Кондак, самогласен, глас 6:
На престоле на небеси, на жребяти на земли носимый Христе Боже, ангелов хваление, и детей воспевание приял еси зовущих Ти: благословен еси грядый Адама воззвати.
Икос: Понеже ада связал еси Безсмертне, и смерть умертвил еси, и мир воскресил еси, с ваиами младенцы восхваляху Тя Христе, яко победителя, зовуще Ти днесь: осанна Сыну Давидову. Не ктому бо, рече, заклани будут младенцы, за Младенца Мариина: но за вся младенцы и старцы, Един распинаешися. Не ктому на нас вместится меч: Твоя бо ребра прободутся копием. Темже радующеся глаголем: благословен грядый Адама воззвати.
Синаксарий. Стихи:
На жребя всед словом прострый небо:
Человеки взыскуяй, разрешити безсловесия.
В сий день, славный и пресветлый праздник ваий празднуем, вины ради сицевыя: по востании Лазареве из мертвых, мнози видевше бывшее, вероваху во Христа и убо утверждается суд иудейскою сонмицею, Христа же, и самаго убити Лазаря. Бегает убо Иисус место злобе дая, иудеи же в праздник Пасхи убити Его поучение положиша. И времени бегства дану бывшу долгу, прежде шести дней Пасхи, глаголет, прииде Иисус во Вифанию, идеже бе Лазарь умерый: и тамо обеду бывшу, ядяше с ним и Лазарь: сестра же его Мариа на Христове нозе миро изливаше. И наутрие посылает ученики Своя привести ослицу и жребя. И имеяй престол небо, всед на жребя, входит во Иерусалим: дети же еврейския и сами подстилаху Ему ризы своя и ветви фиников, овыя убо режуще, другия же и в руках носяще, вопияху Ему предсылающе: осанна Сыну Давидову, благословен грядый во имя Господне, Царь Израилев. Сие же бысть, онех языки подвигшу Всесвятому Духу, в славу и благохваление Христово. Являху же Христову на смерть победу ваиами, сиесть, ветвьми: ваиа бо у евреов ветвь мягкая глаголется. Обычай бо бяше, яко победителе подвигов, или браний некиих, ветвьми древес присноцветущих, в победных провождениих почитаеми, и обводими бяху. Гадательственно же знаменоваше жребец, сущия ны от язык люди, на немже всед Христос, и препочив, одолетель и победитель, Царь же всея земли наречеся. О сем празднице и пророк глаголаше Захария [гл. 9, ст. 9]: Радуйся зело дщи Сионова, се Царь твой грядет тебе кроток, и всед на подъяремника и жребца осля сына подъяремнича. И Давид паки о детех: из уст младенец и ссущих совершил еси хвалу. Но входящу, рече, Христу потрясеся весь Иерусалим: и во отмщение народи от архиереи поощрени бывше, смотряху Его убити: Той же таяшеся крыяся, и являяся, притчами глаголаше им. Неизреченным Твоим милосердием Христе Боже наш, победители ны безсловесных страстей сотвори, и Твою светлую на смерть победу: ясное же и живоносное Воскресение видети сподоби, и помилуй нас ныне и присно, и во веки веков, аминь.
Песнь 7.
{О} Ирмос: Спасый во огни Авраамския Твоя отроки, и халдеи убив, яже правда праведно уловляше, препетый Господи Боже отец наших, благословен еси.
{Г} Покланяющеся людие, и со ученики радующеся, ваием, осанна Сыну Давидову зовяху: препетый Господи Боже отец, благословен еси.
{H} Неискусозлобное множество, еще младенствующее естество, Боголепно Тя Царю Израильтеский и ангельский воспет: препетый Господи Боже отец, благословен еси.
{М} С ваием Тя Христе, ветвьми похваляху множества, благословен пришедый Царь веков. Вопияху же препетый Господи Боже отец, благословен еси.
Песнь 8.
{Е} Ирмос: Веселися Иерусалиме, торжествуйте любящии Сиона: Царствуяй бо во веки Господь сил прииде, да благоговеет вся земля от лица Его, и да вопиет: благословите вся дела Господня Господа.
{N} На жребя младо всед Царь твой Сионе, предста Христос: безсловесную бо идольскую прелесть разрушити, и неудержанное стремление уставити всех язык прииде, во еже пети: вся дела пойте Господа.
{О} Бог твой, радуйся Сионе зело, воцарися во веки Христос. Сей, якоже писано есть, кроткий и спасаяй, праведный Избавитель наш, прииде на жребяти, конское свирепство убити врагов, не вопиющих: благословите вся дела Господня Господа.
{S} Оскудевает Божественных ограждений, законопреступное сонмище непокоривых, понеже дом молитвы Божия, вертеп сотвориша разбойническ, от сердца Избавителя отринувше, Емуже вопием: благословите вся дела Господня Господа.
Честнейшую не поем.
Песнь 9.
{Q} Ирмос: Бог Господь, и явися нам, составите праздник, и веселящеся приидите, возвеличим Христа, с ваиами и ветвьми, песньми зовуще: благословен грядый во имя Господа Спаса нашего.
{Е} Языцы вскую шатаетеся? писменницы, и священницы, почто тщетным поучистеся? кто Сей, рекше, Емуже дети с ваием и ветвьми, песньми зовут: благословен грядый во имя Господа Спаса нашего.
{О} Сей Бог наш, Емуже никтоже подобен, праведный всяк путь изобрет, даде возлюбленному Израилю. По сих же с человеки поживе явлься: благословен грядый во имя Господа Спаса нашего.
{S} Соблазны стези, что близ вас положисте непокоривии? Ноги ваша скоры кровь излияти Владычню: но воскреснет всяко спасти зовущия: благословен грядый во имя Господа Спаса нашего.
Светильна же не глаголем, но абие: Свят Господь Бог наш. Трижды, на глас 4.
На хвалитех поставим стихов 6, и поем стихиры самогласны 4, повторяюще два.
Глас 4:
Множество народа Господи, постилаху по пути ризы своя: друзии же резаху ветви от древес, и ношаху. Предыдущии же и последующии, зовяху глаголюще: осанна Сыну Давидову, благословен еси пришедый, и паки грядый во имя Господне. [Дважды.]
Хотящу Тебе внити во святый град Господи, ветви садов людие ношаху, Тебе поюще всех Владыку: и зряще Тя на жребяти седяща, якоже на херувимех зряху. Сего ради сице вопияху: осанна в вышних, благословен еси пришедый, и паки грядый во имя Господне. [Дважды.]
Изыдите языцы, изыдите и людие, и видите днесь Царя Небеснаго, яко на престоле высоце, на жребяти худе во Иерусалим входяща. Роде иудейский неверный и прелюбодейный, прииди и виждь, Егоже виде Исаиа во плоти нас ради приити имуща, како уневещает Себе, яко целомудренный новый Сион, и отлагает осужденную сонмицу: яко в нетленном же браце и нескверном, несквернии стекошася благохваляще, неискусозлобнии дети. С нимиже и мы поюще возопием песнь ангельскую: осанна в вышних, Имущему велию милость.
Общее воскресение, прежде вольныя страсти Твоея, во уверение всех предпоказавый Христе Боже, Лазаря убо в Вифании, державною силою Твоею, четверодневна мертва воскресил еси: слепцем же еже видети яко Светодавец даровал еси Спасе, и во святый град со ученики Твоими вшел еси, седя на жребяти осли, пророческая исполняяй проповедания, якоже на херувимех носимый, и дети еврейстии с ветвьми и ваиами предсретаху Тя. Темже и мы ветви масличныя носяще и ваиа, благодарственно Тебе вопием: осанна в вышних, благословен грядый во имя Господне.
Слава, И ныне, глас 6:
Прежде шести дней Пасхи, прииде Иисус в Вифанию, и приступиша к Нему ученицы Его, глаголюще Ему: Господи, где хощеши уготоваем Ти ясти Пасху? Он же посла их, идите в преднюю весь, и обрящете человека скудель воды носяща, последуйте ему, и дому владыце рцыте: Учитель глаголет, у тебе сотворю Пасху со ученики Моими.
Славословие великое. И тропарь: Общее воскресение: Таже ектении, и час первый, и оглашение, и обычный отпуст, и литиа вне монастыря.
Антифон 1, глас 2, псалом 114.
Возлюбих, яко услышит Господь глас моления моего.
Припев: Молитвами Богородицы, Спасе спаси нас.
Стих: 2: Яко приклони ухо Свое мне, и во дни моя призову.
Молитвами Богородицы, Спасе спаси нас.
Стих 3: Объяша мя болезни смертныя, беды адовы обретоша мя..
Молитвами Богородицы, Спасе спаси нас.
Стих 4: Скорбь и болезнь обретох, и имя Господне призвах..
Молитвами Богородицы, Спасе спаси нас.
Слава, И ныне: Молитвами Богородицы, Спасе спаси нас.
Антифон 2, псалом 115.
Веровах, темже возглаголах: аз же смирихся зело.
Спаси ны Сыне Божий, возседый на жребя, поющия Ти: аллилуиа.
Стих 2: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми?
Спаси ны Сыне Божий:
Стих 3: Чашу спасения прииму, и имя Господне призову.
Спаси ны Сыне Божий:
Стих 4: Молитвы моя Господеви воздам, пред всеми людьми Его.
Спаси ны Сыне Божий:
Слава, И ныне: Единородный Сыне:
Антифон 3, глас 1, псалом 117:
Исповедайтеся Господеви яко благ, яко в век милость Его.
Тропарь: Общее воскресение:
Стих 2: Да речет убо дом Израилев: яко благ, яко в век милость Его.
Общее воскресение:
Стих 3: Да речет убо дом Ааронь: яко благ, яко в век милость Его.
Общее воскресение:
Стих 4: Да рекут убо вси боящиися Господа: яко благ, яко в век милость
Его.
Общее воскресение:
Вход: Благословен грядый во имя Господне, благословихом вы из дому Господня, Бог Господь, и явися нам. Тропарь: Общее воскресение: Слава: Спогребшеся Тебе крещением Христе: И ныне, кондак: На престоле на небеси:
Таже Трисвятое. Прокимен Апостола, глас 4: Благословен грядый во
имя Господне, Бог Господь, и явися нам.
Стих: Исповедайтеся Господеви яко благ, яко в век милость Его.
Апостол к Филипписием, зачало 247.
Братие, радуйтеся всегда о Господе: и паки реку: радуйтеся. Кротость ваша разумна да будет всем человеком. Господь близ. Ни о чемже пецытеся, но во всем молитвою и молением со благодарением прошения ваша да сказуются к Богу: И мир Божий, превосходяй всяк ум, да соблюдет сердца ваша и разумения ваша о Христе Иисусе. Прочее же, братие (моя), елика суть истинна, елика честна, елика праведна, елика пречиста, елика прелюбезна, елика доброхвальна, аще кая добродетель и аще кая похвала, сия помышляйте. Имже и научистеся, и приясте, и слышасте, и видесте во мне, сия творите: и Бог мира будет с вами.
Аллилуиа, глас 1: Воспойте Господеви песнь нову, яко дивна сотвори
Господь.
Стих: Видеша вси концы земли спасение Бога нашего.
Евангелие от Иоанна, зачало 41.
Прежде шести дний Пасхи прииде Иисус в Вифанию, идеже бе Лазарь умерый, егоже воскреси от мертвых. Сотвориша же Ему вечерю ту, и Марфа служаше: Лазарь же един бе от возлежащих с Ним. Мариа же приемши литру мира нарда пистика многоценна, помаза нозе Иисусове, и отре власы своими нозе Его: храмина же исполнися от вони масти благовонныя. Глагола же един от ученик Его, Иуда Симонов Искариотский, иже хотяше Его предати: Чесо ради миро сие не продано бысть на триех стех пенязь и дано нищим? Сие же рече, не яко о нищих печашеся, но яко тать бе, и ковчежец имеяше, и вметаемая ношаше. Рече же Иисус: не дейте ея, да в день погребения Моего соблюдет е: Нищия бо всегда имате с собою, Мене же не всегда имате. Разуме же народ мног от Иудей, яко ту есть: и приидоша не Иисуса ради токмо, но да и Лазаря видят, егоже воскреси от мертвых. Совещаша же архиерее, да и Лазаря убиют, Яко мнози его ради идяху от Иудей и вероваху во Иисуса. Во утрий же день народ мног пришедый в праздник, слышавше, яко Иисус грядет во Иерусалим, Прияша ваиа от финик, и изыдоша в сретение Ему, и зваху глаголюще: осанна, благословен грядый во имя Господне, Царь Израилев. Обрет же Иисус oсля, вседе на не, якоже есть писано: Не бойся, дщи Сионя: се Царь твой грядет, седя на жребяти oсли. Сих же не разумеша ученицы Его прежде: но егда прославися Иисус, тогда помянуша, яко сия быша о Нем писана, и сия сотвориша Ему. Свидетельствоваше убо народ, иже бе прежде с Ним, егда Лазаря возгласи от гроба и воскреси его от мертвых: Сего ради и срете Его народ, яко слышаша Его сие сотворша знамение.
И бывает Литургиа Златоустова.
Причастен: Благословен грядый во имя Господне, Бог Господь, и явися нам. Аллилуиа, трижды.
На трапезе утешение: ядим рыбы, и вино пием, благодаряще Бога.