Ко входуБиблиотека Якова КротоваПомощь
 

МОРИЦ ЭШЕР

Эшер - Maurits Cornelius Escher (17.6.1898-27.3.1972, Баарн, Голландия). Фотография. "Религиозных" сюжетов в творчестве Эшера не так уж мало, просто их резко воспроизводят - к тому же он в 1920-е жил в Риме -  "Вавилонская башня" (1928) и "Собор св. Петра" (1935), но его его попытка найти новый взгляд на мир мне кажется в целом очень успешной именно как усилие духа, усилие религиозное. Этот взгляд, как и всякая мистика, может казаться слишком нигилистичным - ведь те же "Руки" 1948 г. как бы отрицают существование реальности иной, кроме бреда. Он может показаться слишком манихейским, уравновешивающим черное и белое, добро и зло  как в восточном сочетании инь и янь, но он-то сам назвал знаменитую литографию1955 г. "Освобождение" - реальность вырастает из сочетания света и тьмы, добро и зло не абсолютны (на что добро и не претендует, кстати, только грех пытается пролезть в вечность под видом насущной второй половины мироздания), абсолютна любовь. "Klimmen en dalen"  (1960)- 35 на 28,5 см. - я бы перевел просто как "Вверх и вниз" - жанр оптических иллюзий, отражающих, однако, далеко не иллюзорную парадоксальность духовной жизни. Из того же разряда "Бельведер" (1958) - классический образ человека в темнице, только рядом с мужчиной, который пытается вылезти из решетки, мужчина, держащий в руках фантастическую, немыслимую решетку четырехмерного куба - не сквозь прутья надо лезть, свобода дается иначе. Безумие мудрости и, соответственно, мудрость безумных.

А также: Пятый день творения, Вавилонская башня, Тонущий собор, Сон, Связь без конца. Автопортрет в стеклянном шаре -

Цитаты из Эшера:
 

Regarding Others' Interpretations:
"A woman once rang me up and said, 'Mr. Escher, I am absolutely crazy about your work. In your print -Reptiles- you have given such a striking illustration of reincarnation.' I replied, 'Madam, if that's the way you see it, so be it.'"
Regarding His Work:
"I try in my prints to testify that we live in a beautiful and orderly world, not in a chaos without norms, even though that is how it sometimes appears. My subjects are also often playful: I cannot refrain from demonstrating the nonsensicalness of some of what we take to be irrefutable certainties. It is, for example, a pleasure to deliberately mix together objects of two and three dimensions, surface and spatial relationships, and to make fun of gravity."
Regarding Art:
"To tell you the truth, I am rather perplexed by the concept of 'art'. What one person considers to be 'art' is often not 'art' to another. 'Beautiful' and 'ugly' are old-fashioned concepts that are seldom applied these days; perhaps justifiably, who knows? Something repulsive, which gives you a moral hangover, and hurts your ears or eyes, may well be art. Only 'kitsch' is not art - we're all agreed about that. Indeed, but what is 'kitsch'? If only I knew!"
Regarding Dividing The Plane: (symmetry and tessellations)
"I think I have never yet done any work with the aim of symbolizing a particular idea, but the fact that a symbol is sometimes discovered or remarked upon is valuable for me because it makes it easier to accept the inexplicable nature of my hobbies, which constantly preoccupy me."

"The regular division of the plane into congruent figures evoking an association in the observer with a familiar natural object is one of these hobbies or problems...I have embarked on this geometric problem again and again over the years, trying to throw light on different aspects each time. I cannot imagine what my life would be like if this problem had never occured to me; one might say that I am head over heels in love with it, and I still don't know why."

 
Ко входу в Библиотеку Якова Кротова