Ко входуЯков Кротов. Богочеловвеческая историяПомощь
Помощь

СЫНЫ БОЖИИ

Сын Божий


Из "Библиологического словаря"
священника Александра Меня
(Мень закончил работу над текстом к 1985 г.; словарь оп. в трех томах фондом Меня (СПб., 2002)) 

К досье Меня - К указателю по Новому Завету в целом. - Библия.

«СЫНЫ БОЖИИ» (евр. — бней ха-Элохим), одно из ветхозав. наименований ангелов (см., напр., Быт 6:2; Иов 1:6; Пс 28:1; 88:7). Происхождение термина, вероятно, связано с понятиями ханаанской религии, в к-рой все члены пантеона считались детьми верховного небесного владыки Эла (см. ст. Угарит). Однако *семантика словосочетания «С.Б.» определяется и особенностями *семитских языков, где понятие «сын» может означать не только происхождение (от отца или матери), но и причастность чему-либо (напр., *сыны пророческие, сыны громовы, сын благословения, сын гнева, сын утешения и т.д.). В этом смысле тварные небесные силы могут называться «С.Б.», т.к. принадлежат духовному миру (о толковании Быт 6:2 см. ст. Политеизм в Библии). Иногда «С.Б.» в ВЗ именуются благословенные Богом праведники (см., напр., Ос 1:10), но чаще всего понятие «С.Б.» в этом значении встречается в НЗ (см., напр., Мф 5:9; Рим 8:14; Гал 3:26).

Если люди и бесплотные силы суть «С.Б.» по «усыновлению», а не по природе, то единственным, «единородным», Сыном Божьим в онтологическом смысле является Тот, Кто составляет одно с небесным Отцом (Ин 1:18). Сам Богочеловек, называя Себя Сыном, указывает на тайну Своего уникального отношения к Отцу (см.Мф 11:25-30; Лк 10:21-22). Он также является Сыном Божьим и в силу Своего мессианства, ибо в Пс 2:7 Мессия назван Сыном Сущего (ср.исповедание ап.Петра: «Ты Христос, Сын Бога Живого», Мф 16:16). Т.о., антропоморфное библ. выражение «Сын Божий» служит для *Откровения Божественности Христа; в то время как понятие *Сын Человеческий указывает на Его единение с людьми.

l *Гийе  Ж., Сын и Отец, «Символ», 1982, № 7; *Глаголев  А., Ветхозав. библ. учение об Ангелах, К., 1900; *C u l l m a n n  O., The Christology of the New Testament, L., 1963; см. также ст.: Ангелология библейская; Христология.

Златоуст.

*

Alexander, P.S., “The Targumim and Early Exegesis of “Sons of God” in Genesis 6,” Journal of Jewish Studies 23 (1972), 60-71.

Tubach, J., “Seth and the Sethites in Early Syriac Literature,” in: G.P. Luttikhuizen (ed.), Eve’s Children: The Biblical Stories Retold and Interpreted in Jewish and Christian Traditions (Themes in Biblical Narrative, Jewish and Christian Traditions 5; Leiden / Boston: Brill, 2003), 187-201.

Bhayro, S., “Daniel’s ‘Watchers’ in Enochic Exegesis of Genesis 6:1-4,” in: G.J. Brooke (ed.), Jewish Ways of Reading the Bible (Journal of Semitic Studies Supplement 11; Oxford: Oxford University Press, 2000), 58-66.
———, “A Karshuni (Christian Arabic) Account of the Descent of the Watchers,” in: A. Rapoport-Albert and G. Greenberg (eds.), Biblical Hebrews, Biblical Texts: Essays in Memory of Michael P. Weitzman (JSOT Supplement Series 333; Sheffield: Sheffield Academic Press, 2001), 365-373.
———, The Shemihazah and Asael Narrative of 1 Enoch 6-11: Introduction, Text, Translation and Commentary with Reference to Ancient Near Eastern and Biblical Antecedents (Alter Orient und Altes Testament 322; Munster: Ugarit-Verlag, 2005).
Clines, D.J.A., “The Significance of the ‘Sons of God’ Episode (Genesis 6.1-4) in the Context of the ‘Primaeval History’,” Journal for the Study of the Old Testament 13 (1979), 33-46.
Eslinger, L., “A Contextual Identification of the bene ha’elohim and benoth ha’adam in Genesis 6:1-4,” Journal for the Study of the Old Testament 13 (1979), 65-73.
Hendel, R.S., “Of Demigods and the Deluge: Toward an Interpretation of Genesis 6:1-4,” Journal of Biblical Literature 106:1 (1987), 13-26.
———, “The Nephilim Were on the Earth: Genesis 6:1-4 and its Ancient Near Eastern Context,” in: C. Auffarth and L.T. Stuckenbruck (eds.), The Fall of the Angels (Themes in Biblical Narrative 6; Leiden / Boston: Brill, 2004), 11-34.
Janssens, Y., “La theme de la fornication des anges,” in: U. Bianchi (ed.), Le Origini dello Gnosticismo: Colloquio di Messina, 13-18 Aprile 1966 / The Origins of Gnosticism: Colloquium of Messina, 13-18 April 1966 (Studies in the History of Religions 12; Leiden: E.J. Brill, 1970), 488-494.
Kilmer, A.D., “The Mesopotamian Counterparts of the Biblical nepilim,” in: E.W. Conrad and E.G. Newing (eds.), Perspectives on Language and Text: Essays and Poems in Honour of Francis I. Andersen’s Sixtieth Birthday (Winona Lake, Indiana: Eisenbrauns, 1987), 39-43.
Kraeling, E.G., “The Significance and Origin of Gen 6:1-4,” Journal of Near Eastern Studies 6 (1947), 193-208.
Kvanvig, H.S., “Gen 6,1-4 as an Antedeluvian Event,” Scandinavian Journal of the Old Testament 16:1 (2002), 79-112.
———, “The Watcher Story and Genesis: An Intertextual Reading,” Scandinavian Journal of the Old Testament 18:2 (2004), 163-183.
Prusak, B.P., “Woman: Seductive Siren and Source of Sin? Pseudepigraphal Myth and Christian Origins,” in: R.R. Ruether (ed.), Religion and Sexism: Images of Woman in the Jewish and Christian Traditions (New York: Simon and Schuster, 1974), 89-116.
Schultz, D.R., “The Origin of Sin in Irenaeus and Jewish Pseudepigraphical Literature,” Vigilae Christianae 32:3 (1978), 161-190.
Stuckenbruck, L.T., “The Origins of Evil in Jewish Apocalyptic Tradition: The Interpretation of Genesis 6:1-4 in the Second and Third Centuries B.C.E.,” in: C. Auffarth and L.T. Stuckenbruck (eds.), The Fall of the Angels (Themes in Biblical Narrative 6; Leiden / Boston: Brill, 2004), 87-118.
van der Kooij, A., “Peshitta Genesis 6: ‘Sons of God’ – Angels or Judges,” Journal of Northwest Semitic Languages 23 (1997), 43-51.
Wickham, L.R., “The Sons of God and the Daughters of Men: Gen 6:2 in Early Christian Exegesis,” in: Language and Meaning: Studies in Hebrew Language and Biblical Exegesis (Oudtestamentische Studien 19; Leiden: Brill, 1974), 135-147.
Wright, A.T., The Origin of the Evil Spirits: The Reception of Genesis 6.1-4 in Early Jewish Literature (Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament II.198; Tubingen: Mohr Siebeck, 2005).

Ефрем Сирин, "Комментарий на Книгу Бытия" VI.3 (ed. R.-M. Tonneau, Sancti Ephraem Syri in Genesim et in Exodum commentarii (CSCO 152, Syr. 71; Louvain: L. Durbecq, 1955), pp. 55-56.) Сирийский текст комментариев Ефрема, так же как и Таргумы, можно посмотреть в the Comprehensive Aramaic Lexicon - http://cal1.cn.huc.edu

Английский пер. - “And the sons of God saw that the daughters of men were beautiful and they took to wife such of them as they chose. He called the sons of Seth sons of God, those who, like the sons of Seth, had been called “the righteous people of God.” The beautiful daughters of men whom they saw were the daughters of Cain who adorned themselves and became a snare to the eyes of the sons of Seth. Then Moses said, they took to wife such of them as they chose, because when they took them, they acted very haughtily over those whom they chose. A poor one would exalt himself over the wife of a rich man and an old man would sin with one who was young. The ugliest of all would act arrogantly over the most beautiful.
The sons of Cain were interested in neither the wealth nor the appearance of those women; they were seeking ploughmen for their lands that had been left uncultivated. Although this thing began because of the licentious and poor men-the licentious being driven by beauty and the poor being attracted to wealth-the entire tribe of Seth followed suit and was stirred to a frenzy over them.
Because the sons of Seth were going into the daughters of Cain, they turned away from their first wives whom they had previously taken. Then these wives, too, disdained their own continence and now, because of their husbands, quickly began to abandon their modesty which up until that time they had preserved for their husbands' sake. It is because of this wantonness that assailed both the men and the women, that Scripture says, all flesh corrupted its path.” (Mathews, E.G., Jr. and Amar, J.P. (tr.), St. Ephrem the Syrian. Selected Prose Works (The Fathers of the Church: A New Translation 91; Washington, D.C.: The Catholic University of America Press, 1994), pp. 134-135).

См. также Ефремовы гимны - На Рождество 1.48; О вере 46.9; Против ересей 19.1-84; О рае 1.11; О Нисивине 1.4;

Позднее, в 5-6 вв., эта же идея встречается в "Пещере Сокровищ" гл. XI (ed. S.-M. Ri, La Caverne des Tresors: les deux recensions syriaques (CSCO 486, Syr. 207; Louvain: Peeters, 1987), pp. 80-87) и, скорее всего, у Якова Серугского (в несохранившейся мемре "На говорящих, что ангелы совокупились с дочерями человеческими" [Vatican Syriac 252, Fol. 52a]).

Ко входу в Библиотеку Якова Кротова